BREVE EVOLUCIÓN As xuntas electorais foron instauradas por Real decreto de 20 de maio de 1834, unhas de partido que radicaban nos partidos xudiciais e, as provinciais presididas polos gobernadores civís. A sucesiva lexislación sobr e a materia deron un papel preponderante ás diputacións provinciais e os concellos. O rr establecemento do réxime democrático trala morte do Xeneral Franco, fixo necesar io a aprobación de novas normas que regulamentaran á organización electoral.
As xuntasa electorais provinciais nacen co Real decreto 20/1977, do 18 de marzo de normas e lectorais. Aínda que xa na Lei de 28 de de decembro do 1907, aparece unha figura que se pode considerar o seu antecedente: as xuntas do censo electoral, que pod ían se centrais, provinciais e municipais. Estas xuntas tiñan unhas funcións moi semell antes ás actuais como a inspección de servicios do censo, resolver queixas e con sultas, comunicarse, por medio do seu presidente, coas autoridades e oficiais pú blicos, xurisdicción disciplinaria, proclamación de candidatos ou o escrutinio. NORM ATIVA O Real decreto 20/1977 do 18 de marzo, a Lei 39 /1978 do 17 de setembro de Eleccións as corporacións locais, o Real decreto 1826/1981 de normas para as eleccións ó Parlamento de Galicia, a Lei orgánica 5/1985 do 9 de xuño do Réxime electoral xe ral e a Lei 8 /1985 do 13 de agosto, Lei electoral de Galicia e, as modificacións destas leis e normas de desenvolvemento , establecen que a organización elector al corresponde á Xunta Electoral Central, xuntas electorais provinciais e de zona. No caso de eleccións ó Parlamento de Galicia se establece a Xunta Electoral de G alicia, con funcións análogas á Central. CONSTITUCIÓN As xuntas electora is provinciais constitúiranse obrigatoriamente no parzo de oito días seguintes a pu blicación da Lei 20 /1977. Entre a Lei 20/1977 e a 5/1985, as xuntas electori s provinciais cambian o seu carácter; así entre 1977-1985 teñen a consideración de órganos permanentes da administración electoral , aínda que os vocais da Central e provi nciais cesarán na súa condición ó finalizar cada proceso electoral. A partir de 1985 a Central é un órgano permanente, pero o mandato das provinciais e de zona conclúe 100 días despois das eleccións. SEDE E COMPOSICIÓN As xuntas electorais prov inciais teñen a súa sede nas capitais de provincia e celebran as súas sesións en locais propios ou, como é o máis habitual e así sucede coa da Coruña, na sede d onde exercen os seus cargos os secretarios, e dicir, na Audiencia Territorial ou Provincial.
O Presidente será o presidente da Audiencia e, o vicepresidente, se existe, será tamén un membro da Audiencia por orde de idade. Os vocais varían un pou co ó longo do tempo pero, con carácter xeral, son membros da xudicatura: maxistrados, avogados , notarios, profesores universitarios, etc. algúns deles nomeados polos partidos políticos. Exercerá o cargo de secretario o da Audiencia respectiva, e se h oubese varios, o máis antigo. Terá voz pero non voto e a súa disposición ó persoal da x unta electoral ou o da Audiencia. Se este persoal non fose suficiente, a autorid ade gobernativa (normalmente o Gobernador Civil) debe proporcionarlle máis perso al. A documentación estará baixo a custodia do secretario, nas oficinas onde exercen ó s seus cargos. Os cargos de presidente e secretario son obrigatorios. Cando se constitúen o presidente debe publicar no BOP a relación de membros que a comp oñen. Por outra banda indicar que a asistencia as sesións que celebren é obrigatoria e, os acordos adoptaranse por maioría de votos, sendo o do presidente de calidade.
COMPETENCI AS As competencias, dentro dos límites da súa xurisdicción son, entre outros, as que seguen: - Dirixir e inspecciona-los servicios que se refiren ó censo - Resolver consultas e dictar instruccións - Resolver queixas, r eclamacións e recursos - Comunicarse, por medio do seu presidente ou secreta rio, coas autoridades e funcionarios públicos - Exerce-la xurisdicción disciplinaria s obre as persoas que interveñen con carácter oficial no proceso - Escruta-lo voto dos residentes ausentes - O depósito da propaganda electoral - Escr utinio xeral, etc
Historia arquivística
A primeira transferencia foi realizada polo Goberno Civil da provincia da Coruña en novembro do ano 1994. Incluía a documentación de diferentes procesos electorais, referendos e censos desde o ano 1976 ata 1989.
O Goberno Civil realizou unha nova transferencia en marzo de 1997, con documentación das eleccións xerais e ao Parlamento de Galicia do ano 1993.
Nesa mesma data o Instituto Nacional de Estatística remitiu ao Arquivo a documentación de diferentes eleccións, referendos e censos desde o ano 1981 ata 1991.
Alcance e contido
Este fondo documental céntrase nun período cronolóxico que abrangue desde 1 977 ata 1993, data da última tranferencia de documentación realizada. Trátase da documentación máis importante para o estudio da evolución dos comicios electorai s celebrados na Provincia coruñesa desde a instauración do réxime democrático en España tralo réxime franquista. A documentación ofrece información de tódolos pasos que comprende un proceso electoral, desde a convocatoria dunhaas eleccións, coa cons eguinte proclamación de candidaturas, establecemento de seccións, distritos e mesas, con fección do material electoral: papeletas, sobres, furnas, etc; pasando pola camp aña electoral coa comunicación de celebración de mítines, propaganda nos medios de comunicación, carteis e folletos; a celebración das elección propiamente ditas, coa conformación dos expedientes electorais do proceso, o escrutinio, o pagament o de axudas de custo…; ata finalmente os recursos que poden presentarse, a fiscl aización económica dos partidos ou a proclamación de candidatos. O fondo ofrece infor mación completa sobre as eleccións de carácter xeral, autonómico, europeas e os referendos, sendo menor para as locais xa que, por exemplo, carecemos dos sobre s electorais coa documentación da votación das diferentes mesas que se conservan nas diferent es xuntas electorais de zona.
Condicións de acceso
Condicións de acceso
Descrición condicións de acceso:
A documentación é de libre acceso para os cidadáns en xeral. Este dereito e sta expresamente garantido pola Constitución Española de 1978 no seu artigo 105. b. A Lei 30/1992, de 26 de novembro, de réxime xurídico das administracións públ icas e procedemento administrativo común, no seu artigo 37.6 establece que, entre outr os, rixiranse polas súas disposicións específicas os Arquivos regulados pola lex islación do réxime electoral. A Lei 5/1985 do Réxime electoral regula, no seu ar tigo 41. O acceso paro só no caso da documentación do censo. Para o caso concreto da do cumentación custodiada nos arquivos debemos acudir á Lei 16/1985, do 25 de xuño, do Patrimonio Histórico Español, nos seus art. 57. a e 62 e o art. 82 da Lei 8/1 995, de 30 de outubro, do Patrimonio Cultural de Galicia. O art. 37 da Lei 30/1992 e o 57. 1 da Lei 16/1985 sinalas as regras que rixen as consultas. Determinadas series v eranse afectadas no seu dereito de acceso no caso que o seu contido afecte a asp ectos como a seguridade do Estado, a averiguación dos delitos o a intimidade das persoas.
Normativa:
Documentación pública de titularidade estatal xestionada pola Xunta de Gali cia. Ó estar depositados no Arquivo do Reino de Galicia, os documentos adquiren a condición de Bens de Interés Cultural (art. 50 da Lei 8/1995, de 30 de outubro , do Patrimonio Cultural de Galicia e 60 da Lei 16/1985, do 25 de xuño, do Patrimonio Histórico Español), pasando a gozar así do réxime de protección establecido nes as normas.
Condicións de reprodución
Condicións de reprodución:
A reprodución dos documentos con fins lucrativos debe estar expresamente au torizada polos seus autores o pola Xunta de Galicia (art. 17 e ss do Real decret o 1/1996. O estar tranferida a xestión do Arquivo á Comunidade Autónoma de G alicia, a reproducción de documentos está suxeita a Lei 13/1991, de 9 de decembro, de taxa s, prezos e exaccións, desenvolvida por decreto 320/1992, de 12 de decembro, pol o que se fixaron os prezos percibidos pola Xunta de Galicia para os arquivos e m useos xestionados pola xunta ou de titularidade autonómica. Igualmente, a publicación dunha reproducción debe ser autorizada, devengando o prezo público establecido n o mencionado Decreto (art. 5).
Dereitos de Autor
Situación de Dereitos de Autor:
Os deseños que forman parte do fondo son obxecto de propiedade intelectual por parte dos seus autores cando se teña constancia deste dato (art. 1, 4, 14 do Real decreto legislativo 1/1996 de 12 de abril, aprobación do texto refundido d e propiedade intelectual).
Lingua:
Spanish; Castilian
Galician
Escritura:
Humanista
Características físicas
Descrición do estado de conservación:
Trátase fundamentalmente de documentación textual
Documentación relacionada
Existencia e localización de orixinais
Localización de orixinais: Esta é a documentación orixinal
Existencia e localización de copias
Existencia de copias: No existen copias
Unidades de descrición relacionadas
Unidades de descrición relacionadas: No fondo de Goberno Civil atop amos documentación directamente relacionada con este fondo xa que nos procesos e lectorais exerce determinadas competencias en canto a xestión de material, nomea mento dos representantes da administración, escrutino e comunicación de manifestacións e r eunións. Documentación relacionada noutros arquivos: Dependendo da entid ade de eleccións (xerais ou europeas, autonómicas ou locais) a documentación rel acionada atoparémola nos seguintes arquivos: O fondo documental da Xunta Electoral Ce ntral O fondo da Xunta Electoral de Galicia. Os fondos das xuntas electo rais de zona dos diferentes concellos da provincia
Xunta de Galicia. Información mantenida y publicada en internet por la Xunta de Galicia